تبلیغات
اریخچه ی تراختور

درباره باشگاه

باشگاه فوتبال تراكتورسازی تبریز یك باشگاه‌ فوتبال است كه در تبریز، استان آذربایجان شرقی در سال ۱۳۴۹ شمسی (۱۹۷۰ میلادی) با حمایت كارخانه تراكتورسازی تبریز بنیانگذاری شده است.تراكتورسازی تبریز تا سال ۱۳۸۰-۱۳۸۱(۲۰۰۱-۲۰۰۲) در سطح اول فوتبال ایران بازی می‌كرد اما در آن سال به دسته پایینتر یعنی لیگ دسته یك سقوط كرد و پس از ۸ سال انتظار در سال ۱۳۸۸ دوباره به لیگ برتر فوتبال ایران راه یافت. تیم تراكتور سازی بواسطه طرفداران پرشورش مشهور میباشد كه در تمام بازیهای خانگی و بیرون از خانه به ورزشگاه می‏آیند و ركورد پرتماشاگرترین تیم لیگ برتر ایران متعلق به این تیم در تبریز در بازی با فجر سپاسی می‏باشد. در محافل ورزشی بین المللی، از این تیم، به عنوان پر طرفدارترین تیم لیگ ایران یاد می شود.



پیش از انقلاب

تراكتورسازی در سال ۱۳۵۴ به جام تخت جمشید صعود كرد. آنان در جام تخت جمشید ۱۳۵۴ شركت كردند و در میان ۱۶ تیم، شانزدهم شدند و سقوط كردند. پس از یك سال دوری از سطح اول لیگ فوتبال ایران، آنان در جام تخت جمشید ۱۳۵۶ شركت كردند و پنجم شدند. در این دوران مربی تراكتورسازی حسین فكری بود و بازیكنانی چون پرویز مظلومی، عباس كارگر و ابراهیم كیان طهماسبی در این بازی می‌كردند. تراكتورسازی در جام تخت جمشید ۱۳۵۷ هم حاضر بود و تا پیش از تعطیلی مسابقات به دلیل وقوع انقلاب، در جدول نهم بودند. این باشگاه در جام حذفی ۱۳۵۶ نیز به فینال راه یافت اما از ملوان بندرانزلی باخت و نایب‌ قهرمان شد. در این سال‌ها ماشین‌سازی نیز به عنوان تیمی از شهر تبریز و قدرتی موازی با تراكتورسازی در فوتبال ایران حاضر بود.



دهه ۱۳۶۰

در دهه ۱۳۶۰ به دلیل وقوع جنگ ایران و عراق، لیگ فوتبال ایران تعطیل بود و تنها جام‌های استانی برگزار می‌شد و تراكتورسازی در لیگ فوتبال تبریز بازی می‌كرد. در سال ۱۳۶۵، تیم استان آذربایجان شرقی متشكل از بازیكنان تراكتورسازی و ماشین سازی به فینال لیگ استانی قدس راه یافت، ولی از تیم استان اصفهان شكست خورد و دوم شد. در این دهه بازیكنانی مانند احد شیخ‌لاری، حسین قوی‌فكر، غلامرضا باغ‌آبادی و امیر داداش‌ضیایی بازیكنان برجسته تراكتورسازی بودند كه در تیم ملی فوتبال ایران نیز بازی كردند. در سالیان پایانی این دهه، واسیلی گوجا مربی اهل رومانی به تراكتورسازی آمد.



دهه ۱۳۷۰ و آغاز دهه ۱۳۸۰

واسیلی گوجا، تیم‌های پایه تراكتورسازی را زیر نظر گرفت و به كارهای بنیانی باشگاه پرداخت. تراكتورسازی متحول شد و دوران موفقی را گذراند. آنان در لیگ ازادگان ۱۳۷۱ در گروه یك بالاتر از استقلال وكشاورز اول شدند، اما در پلی اف با باخت به پاس تهران ، به مقام سوم رسیدند. در این تیم كه بهترین نتیجه تاریخ تراكتورسازی در لیگ را به دست‏آورد؛ كریم باقری ،سیروس دین محمدی و حسین خطیبی حضور داشتند. اسماعیل حلالی و علی باغمیشه نیز از آن تیم به تیم ملی فوتبال ایران راه یافتند. تراكتورسازی در سال ۱۳۷۳ با باخت به بهمن در جام حذفی ، برای بار دوم در این جام نایب‌قهرمان شد. با رفتن بازیكنان كلیدی از تیم، دوران افت باشگاه آغاز شد. محمد حسین ضیایی، جای گوجا را گرفت و بازیكن–مربی تیم شد. باشگاه در لیگ ازادگان ۱۳۷۹، آخر می‎شود اما با این وجود سال بعد به حكم فدراسیون فوتبال ایران درلیگ حرفه ای تازه تاسیس شركت می‏‎كند. آنان در لیگ برتر فوتبال ایران۸۰-۸۱ با مربیگری رضا وطنخواه و محمود یاوری باز هم در لیگ آخر شدند، و این بار به دسته پایین‌تر سقوط كردند.



دوران دسته اول: ۱۳۸۱-۱۳۸۸

تراكتورسازی هفت فصل را درلیگ دسته اول فوتبال ایران سپری كرد، و نتوانست به به جام خلیج فارس صعود كند. تراكتورسازی در این هفت سال تنها یك بار پلی‌آف رسید، و با باخت به شیرین فراز كرمانشاه فرصت صعود را از دست داد. در این سالیان ارنست میدندروپ ، فرشاد پیوس، احد شیخ لاری از مربیان باشگاه بودند. سرانجام فراز كمالوند در فصل ۸۷-۸۸ تراكتورسازی را به لیگ برتر آورد.



سرود

شعارهایی از قدیم در میان هوادارن تراكتورسازی در ورزشگاه رواج دارد كه مشهورترین آن‏‏ها «داغلاری سؤكر…»، «ئیل یاتار…» و «یاشاسین آذربایجان» هستند. همچنین باشگاه تراكتورسازی در سال ۱۳۸۹، سرود رسمی خود را با شعر و آهنگ امیر سپهری (به به زبان تركی اذربایجانی) و اجرای گروه كر باریش، رونمایی كرد.



بلیط الكترونیكی

در تاریخ ورزش ایران، برای نخستین بار طرح استفاده از بلیت الكترونیكی برای تسهیل در خرید بلیط برای هواداران تراكتورسازی، در تبریز شهر اولین ها به اجرا در آمد.